Уважение към собствеността

Клас: 4

След като научат определението на уважение към себе си и другите, учениците ще имат възможност да разгледат и проявят уважение към собствеността в общността. Учениците ще проведат наблюдения в училище и ще отбелязват какво са установили, за да може по-лесно да разберат как да развият положителни навици към собствеността.  Продължителност: Две занятия по 40 минути

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

 

Урокът започнах на 28.11 с въпрос дали  учениците харесват класната ни стая след час по физическо възпитание или след междучасие. Учениците се обединиха около мнението, че трябва да пазим по-чисто и прибрано работното си място. Обсъдихме реакциите  на учениците към бъркотията в класната стая и нарушаването на неприкосновеността на личните вещи на учениците. Попитах  учениците  как биха се почувствали в подобни ситуации, когато някой пипа и взима неща от чина им без да попита. Напомних  на четвъртокласниците, че по време на изминалите уроци са научили за отнасянето с уважение към другите и себе си. Попитах ги как могат да свържат тези чувства с начина да се отнасят с уважение към вещите/собствеността на хората. Дискутирахме по темата какво означава да проявяваш уважение към училищната собственост, какво означава да се отнасяш с уважение към обществената собственост,  как ще изглежда проявата на неуважение към собствеността. Обсъдихме мнението на учениците за проявата на уважение към собствеността и защо това е важно. Разяснихме  понятието граници – какво е уместно и какво нарушава личното пространство или собствеността на друго лице. Определихме „общата зона“ и „личната зона“ в класната стая заедно с учениците. Изиграхме играта „ Изпляскай вярно“, за да откроят вярно общите и личните зони в клас.

Поставих на учениците задача през междучасието и на излизане от училище да  се разходят из училището, за да направят наблюдения за отношението към собствеността в училище. Помолих да си водят бележки за местата, за които смятат, че към собствеността се проявява уважение и грижи, и местата, където собствеността е занемарена или повредена. В края на часа учениците споделиха какво ново са научили и се самооцениха с тест да открият себе си на дървото на класа. Коментирахме къде са се поставили, къде биха искали да бъдат и къде се чувстват най- добре. Четвъртокласниците изказаха желание да си помагат и да се грижат заедно за общите места в класната стая.

Урокът продължих на 3.12. с наблюденията на учениците по темата. Четвъртокласниците бързо обсъдиха местата,които им харесват и които не им допадат от училищната  собственост. Говорихме за общите зони в училище, за открити такива  занемарени или повредени и какви чувства и настроения предизвиква това в децата. Дискутирахме по темата дали така биха се отнасяли всички ако това е техният дом. Коментирахме, че има родители бивши възпитаници в училище и техните виждания по проблема. Какви чувства и настроения биха съпреживели отново за собствеността, към която се проявява уважение и грижи. Коментирахме кои места са наша гордост, кои бихме искали да почистим, кои не ни харесват и какви са причините да  бъдат такива. Обсъдихме с учениците с какво ние може да   направим , за да помогнем, да се включим, как да почистим общите такива зони в нашата стая. Говорихме за разликите между вземането на заем, кражбата, занемаряването и повреждането на собствеността, тъй като тези понятия са свързани с отнасянето с уважение към собствеността.

Коментирахме  по какъв начин проявата на уважение и неуважение към собствеността се отразява върху нагласите и поведението на хората в общността.

Говорихме, че когато учениците правят нещо заедно,  споделят времето си, за да направят нещо по-добро за общността, те помагат и се проявяват като дарители. Това, което правят, помага на всички, защото така правят споделеното пространство по-добро.

От коментарите в час

 

Когато аз помагам, правя добро за другите.

Ако аз правя добро и другите ме последват, споделяме добрини  и светът става по- хубав.

Галерия

Цели на проекта

  • да се формират умения за извършване на дарителски инициативи в училище;
  • да се формира уважение у учениците към общността и нейната собственост
  • да се формират знания за разграничаване на понятията „вземане на заем“, „кражба“, „занемаряване“ и „повреждане“
  • развиване на положителни навици към общността и собствеността;
  • формиране на умения да идентифицират нужда в училище квартала или страната.
Използвани материали

  • тетрадка и химикалки за водене на наблюдения;
  • в зависимост от доброволческия проект, може да са ви необходими найлонови торбички за пазар, гумени ръкавици, гребла, лопати, цветя и семена.
Работа вкъщи

За домашна работа поставете задача на децата да наблюдават места у дома или в квартала, към които има нужда хората да се отнасят с по-голямо уважение. Децата да направят описание на мястото и занемареното му състояние и да предложат решение за подобряването му. В допълнение, децата да опишат по какъв начин доброто и уважително отношение към собствеността ще повлияе на хората, които забелязват тези промени.

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg