Възпитание в съпричастност и разбиране

Клас: 4

Целта на този урок е обучение в съпричастност, което да подобри разбирането от страна на учениците за възможните нужди, дефицити и нагласи на част от останалите хора в обществото. Обучението трябва да помогне учениците да осъзнаят колко е важно да се отнасят с уважение към възрастните. Това приятелство ще обогати живота както на учениците, така и на възрастните. Продължителност: Три занятия по 40 минути – може и 4 занятия заедно с посещението или допълнително занятие, в което децата излизат заедно с възрастните някъде – в музей или на друго подходящо място.

Учител работил по този проект: Стефка Пенева
Описание на проекта

На 21.02. гостувахме в дома за стари хора “ Възраждане“ – Русе.  Бяхме се подготвили с почерпка от дребни сладки, соленки и плодове, с които да изненадаме нашите домакини. Направихме кратко представяне за предстоящия празници 1 март, какво се прави според обичая. Припомнихме  на възрастните хора  легендата за мартеницата и какво символизират цветовете на мартеницата, кога и защо се закичваме с мартеници. После четвъртокласниците прочетоха стихове за 1 март, за Баба Марта и за мартениците. Заедно с дядовците и бабите от дома направихме съвместно мартеници за близки и за благотворителност. Децата се разделиха 4 работни екипа и под ръководството на бабите , дядовците и стажанти в дома  започнаха да правят различни видове мартеници. Възрастните хора с много търпение показваха на учениците техники, модели и обясняваха с точни напътствия как да се изработят мартениците от всеки различен вид. Учениците следваха стъпките на  бабите и направиха свои мартеници. Докато работиха четвъртокласниците, общуваха с възрастни хора, разговаряха за празниците  и обичаите, за това какво се е променило от миналото до  днес, свързано с приготвянето на мартениците и обичая . Една възрастна жена сподели, че по професия е учителка и е преподавала  навремето в началните класове. Децата достигнаха до извода, че всеки има нужда от добра дума, внимание, разбиране и толерантно отношение. Дискутирахме по темата, че като правим нещо и го споделяме, то става важно и за другите, че можем да сме полезни на другите с труд, грижа и  внимание. Сами откриха, че техните мартеници са по- хубави от купените, заради отделеното време, труд и търпение. Неусетно бързо измина времето в приготвянето на мартениците. Благодарихме на нашите домакини за търпението, помощта и преживените емоции, а те ни почерпиха със сладки и чай и ни подариха ръчно изработени от тях мартеници. Учениците силно бяха впечатлени от гостуването ни и пожелаха отново да посетим бабите и дядовците. Обещахме си да направим това съвсем скоро.

От коментарите в час

„Този дядо Георги разказва много увлекателно“

“ Тази баба ми помогна и направих 6 мартеници“

“ Тази възрастна жена е учила ученици като нас“

“ Нашите мартеници са по- хубави от купените“

“ Много ни хареса гостуването,госпожо.Нали ще отидем пак?“

„Можем да сме полезни на другите с труд, грижа и  внимание“

Галерия

Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Възпитание в съпричастност и разбиране
Цели на проекта

  • Формиране на знания за филантропията като даряване и споделяне на време, умения и средства за общото благо
  • Формиране на знания и умения за отговорност за общото благо според принципите на демокрацията;
  • Формиране на умения за общуване с възрастни хора през емпатия и съпричастност.
Използвани материали

  • червена и бяла прежда
  • мъниста и конци
  • картон, цветна хартия, найлонови пликчета и етикети с пожелания
Работа вкъщи

Преди началото на този урок изпратете у дома писмото, с което уведомявате семейството на всеки ученик за проекта (Приложение 2: „Проект „Моят възрастен приятел“ – писмо до родителите“) Изпратете до семействата на учениците формуляр, с който искате разрешение да снимате децата, за да бъде подписан от тях. (Вижте урок № 1: „Възпитаване в съпричастност и разбиране“, Приложение 3: Формуляр за разрешение за снимане)

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg