Целта на този урок е обучение в съпричастност, което да подобри разбирането от страна на учениците за възможните нужди, дефицити и нагласи на част от останалите хора в обществото. Обучението трябва да помогне учениците да осъзнаят колко е важно да се отнасят с уважение към възрастните. Това приятелство ще обогати живота както на учениците, така и на възрастните. Продължителност: Три занятия по 40 минути – може и 4 занятия заедно с посещението или допълнително занятие, в което децата излизат заедно с възрастните някъде – в музей или на друго подходящо място.
С учениците от четвърти клас започнахме да разглеждаме темата „Възпитание в съпричастност и разбиране“ , веднага, след като затвърдихме знанията си за основните демократични ценности.
На 31.10. 2018 година четвъртокласниците подготвиха информация за хартията – кога е възникнала, за какво се използва, от какво се произвежда, може ли да се рециклира …
Тостувахме на малките ученици от нашето 120 училище и им разказахме за хартията /как е възникнала, от какво се прави, как се обработва/. Успяхме да убедим първокласниците да събират хартията на определени места и така се включихме в инициативата „Да спасим една малка гора от изсичане“. За награда всичките деца изработиха интересна играчка от хартия, разговаряха, помага си, почистиха и всички останаха доволни. Малките се почувстваха значими и забележими, а големите показаха на себе си, че вече могат да бъдат отговорни. През цялото време децата показваха търпение, уважение, вежливост и желание за помощ.
На по-късен етап, родител на един от учениците, ни помоли да изработим картички за Коледа и Великден и да предадем на фондация „Покров Богородичен“, с цел събиране на средства за нуждаещи се хора. Децата се отзоваха с огромно желание – работиха и вкъщи и в училище. Получиха се красиви картички. Това провокира разговор за хората в нужда, за възрастните хора, за децата в неравностойно положение, за болните … Децата разказваха приказки, разказваха истории за свои роднини и приятели. Споделиха, че трябва да се помага, трябва да бъдем добри едни към други, не само по празници, а винаги. С тампончета в ушите децата успяха да си представят как се чувстват хората, които не чуват. С бобчета в обувката усетиха какво е, да не можеш да се движиш.
През месец март се включихме в подкрепа на децата със синдром на Даун. Всяко дете си закупи тетрадка и отново се почувства значимо, че е допринесло, макар и малко, тези деца да се чувстват по-добре.
През месец април се срещнахме с представител на фондацията „Четири лапи“ и чрез презентация, децата научиха, как да се грижат за животните, какви грижи се полагат в момента за „танцуващите“ мечки в резервата „Белица“. Децата показаха, че наистина обичат животните и много се натъжиха от разказите за лошото отношение на хората към животните. В края всяко дете получи по една диплянка – указание, как да отиде до резервата и да се увери, че мечките са щастливи. Получиха и значка с надпис „Обичам животните“.
През учебната година проведахме екскурзии до исторически населени места, където децата показаха, че обичат своя народ, славното му минало и с готовност и желание искат да продължат традициите и обичаите. Навсякъде слушаха с интерес и показваха цялата си доброта към околните и към своите приятели. Дори на шега размишляваха над думите – „Човекът е човек, когато е на път.“
– Ще разкажа вкъщи за хартията и с мама вече ще я събираме в отделна торбичка.
– Ние в класната стая събираме хартията в този кашон.
– Трябва да се уважаваме, не обичам когато ме обиждат.
– С мама винаги носим храна на една съседка, защото е много възрастна.
– Не е хубаво да си стар, но пък е хубаво, когато децата забавляват възрастните хора. А ние, децата, можем да научим много неща от възрастните хора, нали те имат повече опит.
– Животните са като хората, но не могат да говорят.
– Обичам да се разхождам сред животни. Не ме е страх.
Преди началото на този урок изпратете у дома писмото, с което уведомявате семейството на всеки ученик за проекта (Приложение 2: „Проект „Моят възрастен приятел“ – писмо до родителите“) Изпратете до семействата на учениците формуляр, с който искате разрешение да снимате децата, за да бъде подписан от тях. (Вижте урок № 1: „Възпитаване в съпричастност и разбиране“, Приложение 3: Формуляр за разрешение за снимане)
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X