Застъпничество за кауза

Клас: 6

Урокът помага на учениците да разберат как да използват мнението и гласа си, за да се застъпват за каузи, които смятат, че са важни. Те научат как медиите отразяват застъпнически кампании и темата за гражданските организации и промяната, която те предизвикват. Продължителност: 2 или 3 занятие по 40 мин.

Учител работил по този проект: Албена Кирилова
Описание на проекта

Урокът ме провокира от проблем възникнал между моите ученици и учителката по английски език. Това беше идеален момент да покажа на класа си какво е кауза и как да устояват мнение и да си търсят правата.Пределно ми е ясно, че в днешно време, учениците знаят само правата си, но трбва да знаят, как да ги устояват. Разказах им, че застъпничество за кауза е серия от целеви действия, които група хора предприемат ЗАЕДНО в поддръжка на ОБЩЕСТВЕНА кауза или тема. Действията целят получаване на подкрепа за тази кауза и намиране на решение на даден ПРОБЛЕМ.Заинтересована от решението на проблема или подобряването на ситуацията група: граждани, клуб по интереси, инициативен комитет, НПО.Заинтересованата група НЯМА правомощия пряко да разреши проблема. Възможно е да е пряко или непряко повлияна от разрешаването на проблем . Целите на застъпничеството ги записахме на дъската в този ред:

  • запознаване на обществото и взимащите решения със специфичен проблем
  • повлияване на взимащите решения в определена посока
  • промяна на законодателството или определено решение
  • конкретно решение на определен проблем
  • Представяне на проблем, който би трябвало да бъде решен от някой друг
  • Защитаване на права или ползи

Следваща стъпка за решаване на казуса е целевата аудитория вземащите решения

  • Политици
  • Държавни служители
  • Широката общественост
  • Общности на професионалисти в различни сфери като доктори, учители, полицаи и др.
  • Бизнеса
  • Донорски организации
  • Неправителствени организации
  • Медиите

Основни елементи в застъпническия процес

  • набелязване на проблема
  • анализ и проучване на средата
  • определяне на целта на застъпничеството
  • стратегическо планиране
  • търсене на партньори, сформиране на коалиция
  • медийна кампания
  • контакти с хората, които взимат решения
  • мониторинг и оценка

Накарах ги да се разделят на групи и да запишат целите на кампанията/решаване на проблема/ и да отговорят на зададените въпроси:

  • От кого зависи решението?
  • Върху кого трябва да се повлияе?
  • Какви действия трябва да се предприемат?
  • Времева рамка

А аз продължих да записвам на дъската стратегическо планиране

  • Поставяне на ясни дългосрочни и краткосрочни цели.
  • Развиване на основно послание и определяне целевите групи.
  • Разработване на план за дейности за застъпническата кампания.
  • План за оценка на застъпническите действия
  • Коригиране плана за дейности.
  • План Б

Милите ученици бяха много изненадани от стъпките и решенията, с които трябва да се сблъскат. Така в размисли и предложения урока преключи. Важното решение за разрешаване на проблема беше ясно формулирано-Родителска среща с ученици и госпожата по английски език. На учениците им беше ясно, че това не е толкова важна кауза, но трябваше да пробват сами да решат проблема и да се застъпят за  мнението си и да оправят допуснатите грешки.

Направихме очакваната среща. Получи се много поучителна и добре дискутирана родителска среща.Учениците стрикно спазваха стъпките набелязани в часа. Радвам се , че всичко се изясни и стана ясно, че и децата и учителката са допуснали малки грешки, но със сериозни последствия.Доказах на двете страни благодарение на добрата дума и споделянето на проблема, че е възможно да се застъпиш за каузата и да успееш. Не беше нужно да се занимава ръководството на училището.

Обобщение, с което приклюихме срещата

  • Застъпничеството е механизъм за разрешаване на училищни проблеми и активна подкрепа за каузата
  • Организира се от страна, от която пряко не зависи решаването на проблема, в случая родителската общност и аз в ролята на класен ръководител
  • Насочена е към вземащите решения, от които конкретно зависи решаването на проблем или приемане на предложение
  • Зависи от познаването на средата и уменията на застъпниците да поставят постижими цели
  • Предварителното стратегическо планиране е важна предпоставка за успеха и развитието на застъпническа кампания
  • Изискват разностранни умения, заради което е важно да се привлекат разнообразни партньрства

Родителите изкоментираха, че от както работим по проектите на БДФ наблюдават положително развитие  и смиреност у децата им.

 

От коментарите в час

Диляна изкоментира- колко е важна личната убеденост в каузата.

Никола стигна да извод, че едновременно трябва да е учтив и прям.

Есра -постоянството и силен дух, който никога не трябва да се отказва.

Галерия

Застъпничество за кауза
Застъпничество за кауза
Застъпничество за кауза
Застъпничество за кауза
Цели на проекта

  • Учениците формират знания какво значи застъпничество за каузи, важни за тях и защо това може да е интересно и важно и за медиите
  • Научават повече за журналистическата работа по проблематиката на неправителствените организации
Използвани материали

  • Презентация(и) в Power Point на гост-лектора(ите) – ако има такава

© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg