По време на това занятие се обсъжда отношението истина : лъжа в сферата на политиката. Учениците разсъждават по въпроса защо разчитаме политиците да са честни и почтени и защо на политиците това по-скоро трудно им се отдава. Продължителност: Едно занятие от 40 минути
(без да уточнявате националност, исторически период и пр.)
Нека ви предадат отговорите по време на занятиетео преди този урок, така че да може да обобщите резултатите. Обърнете внимание при обобщаване на данните на следните отношения: брой „честни” : брой „лъжливи”; българи : международни; съвременни : исторически фигури; мъже : жени; местни : национални, и пр.; разбира се, типологията зависи и от отговорите, които получите. Особено внимание обърнете на повтарящи се лица. В края на настоящия час съобщете резултатите и попитайте учениците дали и респ. какво са чували за честността/нечестността на съответните хора.
Примерен сценарий на урока
Припомнете накратко видовете лъжи, за които стана въпрос предишното занятие. За начало на разговора можете да използвате български пословици и поговорки – подберете 3-4 от Приложение № 1 и ги запишете на дъската. Попитайте учениците какъв е смисълът им и ги приканете да се опитат да дадат примери от ежедневието, онагледяващи ги.
Напишете на дъската думите „истина + политика”. Нека децата в рамките на 1 минута напишат първите 3 неща, които им хрумват. Изберете произволно петима, които да прочетат асоциациите си. Записвайте отговорите в 2 колонки: Положително / Отрицателно. Нека останалите, ако са написали нещо близко по значение, да вдигат ръка след всяка дума. Ако има засичания, отделете класираните първи 3 асоциации; в случай че няма – работете с прочетените от петимата. Обсъдете резултатите. Попитайте учениците защо са дали такива определения и на какво се базират те: чуто в семейството, по медиите, „така си мисля” и пр. Насочете разговора към отношението мнение : факт. Припомнете наученото в занятието, свързано с предразсъдъци и стереотипи. Стереотип ли е твърдението „Всички политици лъжат”?
Представете резултатите от анкетата „Кой лъже най-много” (виж: Подготвка у дома). Коментирайте дали се появява „политика”, на кое място и колко от учениците са я споменали. Попитайте учениците, според тях какъв тип лъжи се използват най-често в политиката.
2. За истината и лъжата в политиката
Може да разделите учениците на 5 групи, като всяка група си изтегля лист с написана една от посочените по-долу известни мисли:
Нека в рамките на 10 минути учениците да обсъдят в групата падналата им се мисъл, като предварително им дадете следните насоки/въпроси:
Един представител от група („говорителят”) представя мисълта и накратко дискутираното в групата.
3. Заключителна дискусия
Обсъдете популярния израз „голата истина” – какво означава това и има ли „облечена истина” (можете да използвате също изразите „цялата истина” : „частична истина”). След като вече стана дума за това „какви” лъжи използват политиците, може да попитате „коя” истина използват/трябва да използват те и защо? Напомнете на учениците, че правителството се формира, за да се даде възможност на гражданите на една държава да участват във взимането на решения. Ако политиците кажат, че ще направят нещо и ние по тази причина гласуваме за тях, важно е те да изпълнят обещаното, да осъществят онова, за което сме „дали гласа си” („гласоподавателите” не само като даващи=гласуващи, а като преотстъпващи гласа си; политикът говори от тяхно име и респ. лъже или казва истината от тяхно име!). Попитайте учениците защо според тях политиците трудно спазват обещанията, поети по време на предизборни кампании. Винаги ли неспазването опира до непочтеност и лъжа? Честността и почтеността е важна съставна част от онова, което се нарича гражданска добродетел – положително поведение, което работи в подкрепа на добруването на общността и обществото. И както гражданите, така и избраните от тях трябва да я притежават и да действат според нея.
(можете да използвате материалите от Приложение №2)
NB. Приложение 1 и 2 ще намерите в приложения файл на урока
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X