Учениците обсъждат и дават примери, илюстриращи смисъла на самоуважение и уважение към другите (какво представлява, как се изразява, към кого е насочено и пр.). Разглеждат връзката между неуважение, от една страна, и предразсъдък/предубеждение, стереотип, дискриминация и расизъм, от друга. Продължителност: Едно или две занятия по 40 минути
Обобщете количествено отговорите от Приложение № 1.
Какво заслужава уважение?
(Насочващи дейности)
Може да започнете с представяне на обобщените данни от отговорите от Приложение № 1. Попитайте учениците кои от тези неща заслужават уважение. Дали те ги уважават у другите и дали тях ги уважават заради това.
А какво всъщност е онова, което уважаваме?
Какво означава „уважение”?
Напишете на дъската думата уважение. Попитайте към кого може да е насочено то.
Уточнете, че в това занятие ще става въпрос за първите два вида уважение. Запишете на дъската значенията на уважение и самоуважение според тълковния речник: „1. Чувство на почит, ценене на личността; преклонение; признаване на достойнствата. 2. Почит и спазване на закони, ред.” и „Чувство на уважение към себе си”. Нека учениците коментират дефинициите („На коя част/кои части от дефиницията отговаря”) на базата на примерни изречения, които вие прочитате (може да използвате и подходящи примери от Приложение № 1):
След всяко прочетено изречение, питайте учениците:
Думи и действия: Как изразявам уважение?
На базата на същите примери попитайте учениците какво конкретно ще направят, за да демонстрират уважение при подобен случай. Нека дадат пример. Обобщете как се изразява и проявява уважението.
Кой заслужава уважение?
Помолете учениците да дадат примери кого уважават и да обяснят причините за това (Уважавам …, защото …”). Може да конкретизирате примерите да бъдат за:
Кой НЕ заслужава уважение?
Следвайки горната схема, коментирайте кой/кои НЕ заслужават уважение (Не уважавам …, защото …”). Коментирайте разликата между „не заслужава уважение” и „проявявам неуважение”.
Уважение VS Неуважение
На дъската или лист от флипчарт направете таблица, съдържаща 2 колони „Уважението е …” и „Неуважението е …” (виж: Приложение № 2). Нека учениците първо кажат сродни думи и синоними за първата колона (при нужда допълнете). След това попитайте какво е „неуважение”. Накрая допълнете втората колона с думите предубеждение/предразсъдък, стереотип, дискриминация и расизъм. Обяснете, че по време на следващото занятие подробно ще разгледате тези понятия.
На този етап може да ги опишете като свързани с „неуважение/незачитане/негативно отношение към различното” и да проследите как неуважението може да се корени в предубеждения и предразсъдъци и как те могат да прераснат в стереотипи, довеждащи до дискриминация и расизъм.
Ролева игра – виж в приложения файл
Кой, къде и как ни учи да уважаваме
Като отново използвате разработените вече примери (Какво означава „уважение”?), попитайте учениците от къде знаят как да постъпят в такава ситуация, респ. кой ги е научил на уважение и самоуважение. Може да използвате и известни мисли, свързани с тази тема (Приложение № 3).
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X