Учениците разпознават и анализират различни видове лидерство. Подготвят визуална презентация за лидера, който поставя на първо място потребностите на другите и на общността. Проучват и демонстрират качествата на добрия лидер, който служи на общността. Продължителност: 4 занятия по 40 минути.
Урокът се проведе в рамките на два часа, в които учениците работиха върху предварително поставени задачи, след което дискутираха върху изказаните от тях мнения, изгледаха мултимедийна презентация и направиха обобщения.
По време на първия час дадох възможност на учениците с рисунка, слово, схема или предпочитан от тях начин да покажат своята представа за лидер. Интересно ми беше, че се появиха и цели текстове…Появи се и акростих, а рисунките показаха детската визия за лидер / между другото имаше и карикатури, които послужиха при въвеждането на лидерските стилове/. След като учениците представиха своите идеи пред класа, всички получиха разпечатано Приложение 1, чрез което трябваше да се запознаят с различните лидерски стилове. Коментирахме въпроса как всеки един от четирите стила би се отразил на дадена общност. Единодушно бе изказано мнението, че либералният стил, колкото и привлекателен да изглежда, при липса на отговорно поведение от страна на общността би довел до анархия.
Във втория час представих пред учениците предварително подготвената презентация „Лидер и/или мениджър”, за да им помогна у тях да се затвърди мнението, че не всеки мениджър / респективно ръководен кадър/, е лидер. Направихме съпоставка между двете понятия. Исках да им дам вдъхновяващи примери за лидери, допринесли за развитието на обществото/ в национален или световен мащаб/. Имена като тези на Мартин Лутер Кинг, Нелсън Мандела и Махатма Ганди те бяха чували, но не бяха наясно с какво точно са се занимавали тези хора и по какъв начин са променили живота на хората. Запознах ги с живота на Нелсън Мандела. Попитах ги дали се сещат за име на български лидер. Освен имената на партийни лидери, те посочиха името на Апостола на свободата. Асоциацията им за лидери в наши дни и в нашия регион стигнаха единствено до капитани на спортни тимове. Занятието завърши с провокативен въпрос и отворен финал- „ Смятате ли, че вие притежавате лидерски качества? Ако да- кои са те / кое е то. Какво ще направите през следващите няколко месеца/ една година, за да го развиете?“. Умишлено зададох този въпрос, защото за момента в този клас няма изявен лидер и ми се иска този урок да даде повод за размисъл на хората, у които виждам лидерски потенциал.
Удовлетворена съм най- вече от факта, че учениците ми разбраха, че това да си ръководител на институция , собственик на фирма или друг мениджър не означава, че си лидер. Това, че рисуват словесен портрет на лидера ме кара да мисля, че са наясно са с плюсовете или минусите на различните лидерски стилове.
При следваща работа с този урок учениците биха могли да се опитат да разиграят скечове, илюстриращи различните лидерски стилове.
Хареса ми тяхната идея за акростих, която би могла да се прилага като своеобразна игра в различни занятия. Тя ме подсети и за едни петстишни строфи, които се създават в часовете най- често по чужд език, но и по литература. Принципът на създаването им може да се види в различни педагогически разработки. Нашият пример:
Лидер-
справедлив и лъчезарен.
Мисли, действа и решава.
Ръководи, уважавайки нашето мнение.
Авторитет.
„Лидерът трябва да е лъчезарен. Ако е намръщен- кой ще го хареса?“ / Фатме/
“ Лидер можеш да се родиш. Ама със сигурност можеш и да се научиш как да станеш лидер.“ / Мария Пл./
“ Страхливите и неуверените не могат да бъдат лидери“ / Шенол/
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X