Целта на този урок е да въведе учениците в особеностите на приказките като жанр. Учениците опознават положителните и отрицателните черти на героите и универсалните теми в приказките за Пепеляшка. Планът за филантропия се въвежда с този урок и се провежда през следващите седмици. Продължителност: Три занятия по 40 минути
Урок №1
Пуснете на класа филма за Пепеляшка. Докато учениците гледат, кажете им да внимават за елементите на приказката, свързани с героите, обстановката (декора), проблема, събитията, решението и края. Кажете им, че след филма, ще искате от тях да ги определят.
Бележка за преподавателя:
При преподаването на тези уроци трябва да се вземе предвид чувствителността на ученици, които могат да се окажат членове на подобни семейства. Стереотипите за „мащеха“ и „доведена/заварена сестра„, които са част от приказката за Пепеляшка, ще трябва да бъдат внимателно обмислени от учителя.
Покажете на учениците как да сгънат голям лист хартия на шест квадрата. Те показват и описват елементите на приказката в шестте квадрата (герои, обстановка (декор), проблем, събития, решение и край). Като използват елементите на приказката, учениците преразказват приказката за Пепеляшка. Това може да стане като цяло в клас или в малки групи.
Урок № 2
Кажете на класа, че „Пепеляшка“ е приказка. Приказката е вид история (жанр), която включва вълшебства, добри и лоши герои.
Раздайте Приложение 2: Отличителни черти на приказките.
Прочетете списъка на учениците и ги помолете да маркират думите, които описват Пепеляшка. Друг подход е да прочетете списъка и децата да вдигат ръка, когато четете дума, която описва Пепеляшка.
За да проверите наличните знания, ползвайте Приложение 3: Таблица на знанието, като отбелязвате на флипчарт
Прочетете на глас книгата с приказката за Пепеляшка.
Обсъдете изборите, направени от различните герои и последствията от тях.
Проведете дискусия за разликата между положителните и отрицателните герои.
Определете егоистично и безкористно.
Разсъждавайте, за да обсъдите други понятия, свързани с черти на характера (вълшебство, магии, вълшебен, зло, злодей, алчност, глупост, мързел, благородство, доброта, трудолюбие, търпение, честност, смелост, полезност, скромност).
Обсъдете защо Пепеляшка продължава да е добра, докато доведените й сестри и мащехата й са лоши. Кой действа за доброто сред хората в приказката и кой действа единствено за себе си по егоистични причини?
Учениците сгъват лист хартия на половина и рисуват два персонажа: един отрицателен и един положителен.
Рисунките трябва да отразяват героите и да включват характеристики от съставения списък.
Урок № 3
Разкажете на учениците за организации, които работят за общото благо чрез предоставяне на дрехи, храна и мебели за семейства, които се нуждаят от помощ.
Избройте някои от местата във вашата общност, които приемат използваните дрехи и кажете на учениците как всяка една от тези организации разпределя благата (локално, в международен план, срещу заплащане, безплатно, и т.н.).
Учениците могат да гласуват за това, къде да изпратят събраните дрехи (на коя организация).
Възможни примери за учителя, които да преразкаже пред съучениците си:
Предварително трябва да се свържете с неправителствена организация във вашето населено място, за да проучите къде точно има нужда от събраните от вас дрехи – много важно е те да отидат именно на място, където децата имат нужда от това. При подобни акции освен мястото, трябва да се знаят и брой, пол и възраст на децата, за които ще се направи дарението.
Изпратете писма до семействата на учениците като обясните кампанията и призовете за участието на доброволци (Вж. Приложение 1: „Акция за даряване на дрехи“).
Започнете събирането на дрехи и уточнете датата за края на кампанията.
Желателно е учениците да присъстват лично при даряването.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X