Учениците се научават да разбират значението на думите, свързани с филантропията/дарителството, както и важната роля на традицията за развитие на дарителството в общността и гражданското общество като цяло. Продължителност: Две занятия по 40 минути
Помолете учениците да помислят за семейни празници, които винаги се празнуват по един и същ начин. Кажете им, че това е „традиция“. Разкажете им за някоя семейна традиция и защо тя е важна, например: „На Бъдни вечер винаги празнувам с всички свои роднини и си приготвяме едни и същи ястия – така е, откакто се помня“ или „На Великден винаги боядисваме яйца и ядем козунаци”. Попитайте учениците кой желае да разкаже за някоя традиция в своето семейство и да обясни защо тя е важна.
Представете на учениците следното определение за „традиция“ и ги попитайте дали са съгласни с него или не и защо: „Специален начин да се прави нещо, който съществува от дълго време, защото хората са емоционално свързани с него и го завещават на други хора.“
Обяснете на класа, че традициите са важни за общностите извън семейството, към които учениците принадлежат. Традициите са като нишките в парче плат. Заедно те допринасят да се изградят силни и здрави общности. Представете нагледно тази идея, като използвате парчето зебло, за да илюстрирате здравината на една общност, а отделните нишки в тъканта – традициите. Покажете как общността може да бъде отслабена, като премахнете някои от нишките. Дайте пример и с легендата за хан Кубрат – вж. Библиография.
Поставете на видно място определението за „филантропия“: даряване на време, умения и средства за общото благо, и заедно с класа дискутирайте значението на думата. Помолете учениците да помислят за примери за филантропия или помощ за другите, които съществуват в момента или са съществували дълго в тяхната общност. Дискутирайте какво е за общността значението на традицията за филантропия. Обяснете, че филантропията е традиция, която сега се изгражда в България, за да сплоти гражданското общество и ако тази традиция не бъде продължена, това ще го отслаби, а също така и демокрацията в България.
Раздайте на всеки ученик Приложение № 1: Речник на ученика. Открийте думите „филантропия“ и „традиция“ и преговорете определенията. Кажете на учениците, че всяка от думите в списъка ще им помогне да разберат по-добре определението за филантропия.
Разделете класа на групи от около четирима. Помолете групите да изчетат речника заедно с определенията на думите и да обсъдят тези, които са им неясни. Нека отделните групи да разкажат на всички за думите, чието значение им е било трудно да разберат.
Кажете на учениците, че ще работят отново в същите групи, като всяка група ще избере различна дума от речника към урока, за да образува с нея изречение и да я нарисува. Учениците трябва да обсъдят предложените от тях изречения помежду си, за да са сигурни, че съответната дума е използвана правилно и че изречението предава значението ѝ. Те трябва да обсъдят и как да илюстрират всяко изречение. Няма нищо лошо думите на различните групи да се повтарят.
След това върху квадрата бяла хартия или плат учениците рисуват рисунката, като използват пастели или маркери, и отдолу написват изречението. Свържете квадратните отрязъци с всички завършени рисунки, така че да образуват „Пано — речник на филантропията“, което да бъде изложено в класната стая или на друго място в училището.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X