Учениците ще направят разграничение между нестопански и стопански сектор. Продължителност: Две занятия по 40 минути
Разкажете накратко какво е Български дарителски форум – това е сдружение – вид неправителствена организация, в която влизат (негови членове са) стопански и нестопански организации, които даряват ресурси – пари, време, експертиза, доброволен труд за различни обществени каузи. От една страна членове на БДФ са други нестопански организации – фондации, от друга – компании, които имат различни дарителски програми.
Припомнете какво значи нестопанска и стопанска организация:
Стопанските организации са предприятия и фирми, които търгуват – работят, за да произвеждат определени стоки или услуги, които задоволяват потребностите на клиентите. Основната им цел е да получават печалба и да увеличават доходите си. Такива са например банките, мобилните оператори, хотелски и туристически фирми, фирми, които произвеждат лекарства или козметика и т.н.
Учениците се разделят по двойки и получават набор листчета. На всяко има име на стопанска организация (5 бр.) или име на организация с нестопанска цел (5 бр). Вижте „Списък с членове на БДФ“ (Приложение 1) и подберете 5 компании и 5 фондации, с които да илюстрирате примери на стопански и нестопански организации. В Приложение 2 са дадени примери след членовете на БДФ – как може да се опише тяхната дейност. Може да продължите така по списъка от Приложение 1.
Учениците трябва да разделят бележките в две категории. Всеки ученик трябва да запише предположенията си за видовете организации и защо мисли така в първия „Лист за запис на бележки“ (Приложение 2)
Всяка двойка ученици образува група с друга двойка. Всяка двойка ще обсъди как са сортирали бележките си. Двете групи ще се слеят и повторно ще сортират вече общата група от бележки. Всеки ученик записва новите резултати и новата обосновка на Лист за запис на данни II (Приложение 3)
Когато класът се събере отново, представител на една от групите излиза на дъската и поставя бележките в две категории, като обясни мотивите за групирането по смисъла на стопански и нестопански организации. Учителят обявява пред класа колко грешки са допуснати. Втора група ще има възможност да излезе и да направи промени и обясни групирането. Другите групи ще имат възможност да правят промени, докато се стигне до верни списъци със стопански и нестопански организации. (На този етап на учениците не е казано коя организация каква е).
След това групите ще бъдат инструктирани да обсъдят особеностите на всяка категория организации. Всеки член на групата ще записва характеристиките на Лист за запис на данни. После учителят провежда дискусия с класа за общите теми и характеристиките на всяка категория като зададе въпроса: „Какви са общите елементи в Категория Б?“ (Възможните отговори включват: помага на хората, доброволно, в полза на обществото, предоставя услуга).
Учителят посочва, че Категория А включва организации със стопанска цел, докато организациите в категория Б се наричат нестопански. След това всяка група ще излезе с определение за организации с нестопанска цел. Дефинициите трябва да се прочетат пред класа и да се напишат на дъската или на флипчарт. Учениците ще гласуват за определението, за което чувстват, че е най-подходящо.
Помолете учениците в малки групи да сравнят и съпоставят ролята на организациите с нестопанска цел с тези на търговските дружества. В резултат на това обсъждане всяка група излиза с доклад. Въпросите за обсъждане в групите могат да бъдат: Защо съществуват организациите във всяка група, каква е целта? Какви са ползите за обществото да има организации със стопанска цел и организации с нестопанска цел? Как ще изглежда общността, нацията, светът без организациите в тези две категории? Нуждаем ли се в общността както от търговски дружества, така и от организации с нестопанска цел?
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X