Учениците разглеждат множество различни мнения за филантропията с добри намерения. Обръща се внимание на някои рискове при филантропията, например неправилна намеса, неправилен начин на изразяване и наивистичен подход.
Робърт Луптън има докторат по психология, но след военната си служба във Виетнам променя радикално живота си и посвещава 40 години на работа сред маргинализирани млади хора в градовете. Той продава крайградската си къща и се премества с жена си и двете си деца в западналия и обеднял център на град Атланта. Воден от християнските си религиозни убеждения той се заема да осигурява прилични жилища и социални услуги за най-бедните около него. Книгата му „Отровната благотворителност“ разкрива критично отрицателното и дори вредно въздействие на определени тенденции в модерната благотворителност върху хората, на които иска да помогне. Но тя предлага и доказали се успешни модели, прилагани от тези, които наистина искат да помогнат. В същата посока както и книгата на Джефри Сакс „Краят на бедността“ (София, Кръгозор, 2006 г.) книгата на Луптън показва как да помагаме на нуждаещите се и бедни членове на нашите общности така, че да постигнем трайна и истинска промяна. Книгата е писана за американската действителност и повечето от наблюденията се отнасят за островите на бедност в американските градове или в Африка. Но много от изводите му са валидни глобално.
Задайте на учениците предварително да прочетат от за домашна работа Част 1 и 2 от откъсите от книгата (в приложенията към урока) и да запишат въпросите, които поражда.
Разкажете накратко историята на Робърт Луптън, чиито цитати децата са прочели предварително. Задайте и обсъдете следните въпроси с децата:
Помолете учениците да помислят за пример за кампания и за дългосрочна стратегия (Пример: Занасяне на портокали в дом за стари хора и създаване на Хранителна банка) и ги подканете да споделят примерите си. Дайте примера с хранителната банка и обяснете какво означава (виж речника).
Попитайте учениците какви са плюсовете и минусите на всеки вид дарителство. Защо успешната благотворителност трябва да мисли за всички аспекти предварително. Прочетете т. 43 от текстовете в приложението и коментирайте защо всеки от посочените елементи е важен. Защо говорим за лидери?
Обсъдете с децата как според тях можем да разбираме цитатът с рибата (т.51)? Припомнете им старата идея и литературен цитат „Ако дадеш на някого риба, ще е сит един ден. Ако го научиш да лови риба, ще е сит цял живот“.
Обсъдете какво означава победа в благотворителността? Защо са важни малките победи.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X