Засади с грижа и дари

Проект в полза на общността с подготовка у дома. Подходящ за провеждане по време на дистанционно обучение. Урокът включва практически дейности, чрез които учениците се запознават с необходимите условия за отглеждане на растения у дома, експериментират с отглеждане на растения от семена и след положените грижи вече израсналите растения ги даряват, за да развеселят нечий ден. Урокът насърчава учениците да структурират дарителски проект, като включва подготовка и разговори в семейна среда за смисъла на подкрепата, насочена към друг. Продължителност: проектът протича в няколко етапа, всеки от които е с различна продължителност: – подготовка на семенцата за покълване (10 – 15 дни); – отглеждане на растенията (30 – 40 дни); – пресаждане и избор на кого да бъдат дарени (5 – 10 дни). Тези срокове са индикативни и могат да варират в зависимост от конкретните задачи.

Цели на урока

  • Учениците да развият знания и умения за отглеждане на ядливи растения
  • Учениците да развият отношение и емпатия към уязвими групи хора, поставени в изолация
  • Учениците да осъзнаят, че са дарили част от свободното си време в името на добра кауза
Необходими материали

  • Семена/семки от зеленчуци и/или плодове, които обичайно се консумират вкъщи
  • Кухненска хартия
  • Найлонови торбички за временно съхранение на семенцата
  • Саксии или рециклирани консервни кутии
  • Дневник за записване на наблюдения и резултати
Инструкции

1

В първото занимание с учениците представете рамката на практическия проект: каква е основната идея, защо има смисъл от подобен проект, в помощ на кого се изпълнява – на какви потребности на хората, на които ще бъдат дарени растенията, съответства; през какви стъпки/задачи ще преминат учениците в рамките на проекта. Можете да си послужите с въведение, че ние хората, като всички живи същества, сме зависими от хранителните системи, за да живеем и да бъдем здрави. Много деца не разбират откъде идва храната. Чрез този урок те ще наблюдават процес и дейности от засаждане на семена и осигуряване на необходимите условия за отглеждане на растения. След успешното първоначално отглеждане на растенията, учениците трябва да ги поставят в атрактивен рециклиран контейнер и да ги дарят, с което да направят жест на внимание към хора, поставени в изолация и имащи нужда от подкрепа.

Засади с грижа и дари
2
Засади с грижа и дари

Обърнете внимание, че дейностите ще се провеждат в домашни условия и предполагат участие на родителите.

3

Продължете с насоки към учениците откъде да започнат с проекта. За целта можете да подготвите списък с инструкции, които включват:
а) Направете оглед на растенията, които се отглеждат около мястото, където живеете (в дворове, градинки). Обсъдете условията, които са необходими за отглеждане на растенията (слънчева светлина, топлина, почва).
б) Погледнете в хладилника у дома за хранители продукти, които съдържат семки/семенца като портокали, ябълки, боб, чушки, краставици, тиква, пъпеши и др. При подготовка на някои от тях за ядене внимателно отделете семчиците и ги измийте и отцедете.Потърсете информация за необходимите условия за тяхното отглеждане и направете план. Тук можете да предложите типов план, който също да предоставите на учениците за улеснение.
в)За да покълнат семената, намокрете парче от кухненска хартия и поставете няколко семена върху нея. Сгънете хартията със семената, така че семенцата да са добре обвити и я поставете в малка запечатваща се найлонова торбичка. Направете това с различни семена и направете няколко пакетчета с кухненска хартия от всеки тип семена.
г)За да направите тест на условията за отглеждане, поставете пакетчетата на различни места. Например: сложете едно пакетче с бобови зърна на тъмно, а друго на светло; сложете няколко тиквени семки директно в пръст, а други – завийте във влажна кухненска хартия.

Засади с грижа и дари
4
Засади с грижа и дари

Насърчете учениците да си подготвят дневник, в който да записват наблюденията си за това какво се случва всеки ден, докато полагат грижи за растенията. Нека отбелязват и дали добавят вода или ги преместват на специфично място, дали ги пресаждат в саксия и почва. Как това се отразява на растежа им. Необходимо е да се описва всяка промяна.
a. Допълнителна идея: учениците могат да направят фото-журнал на растенията, за които се грижат. В него да записват информация вкл. и за това какви насекоми или животинки са се появили. Нека наблюдават текущо и да записват заедно със снимки.

5

Когато растенията пораснат, учениците трябва да ги прехвърлят в декорирана от тях саксия и да ги дарят на съседи или в центрове за възрастни хора. С този жест на внимание те ще покажат загриженост към хора в нужда.

Засади с грижа и дари
6
Засади с грижа и дари

След като са дарени растенията, отделете време за обсъждане на целия проект: как стартирали учениците с дейностите, какво ново са научили, каква обратна връзка са получили от хората, на които са дарили отгледаните от тях растения.

© Всички права запазени 2021 @ Learningtogive.bg