Учениците научават защо хората бягат от домовете си и какво други отделни лица и организации с нестопанска цел правят, за да оказват подкрепа на тези уязвими хора и да им помагат да изградят отново живота си. С помощта на видео филм учениците добиват представа какъв е животът на бежанците, с какво се борят, какви са чувствата и радостите им. Учениците разбират лично за себе си какво означава да си бежанец. Ще обсъдят ползите от това да имаш дом и семейство и ще добият представа за чувствата и преживяванията на бежанците, които са загубили всичко, както и каква е ролята на държавите, международните и местните неправителствени организации за спасяването и закрилата на бежанците. Продължителност: Едно занятие от 40 мин
Задайте на учениците да обсъдят и да отговорят в малки групи на следния въпрос: „В Глава ІІ на Конституцията на Република България на всеки гражданин се гарантират определени права: да не бъдеш подлаган на мъчение, на жестоко, безчовечно или унижаващо отношение на насилствена асимилация, на медицински, научни или други опити без доброволно писмено съгласие; право на лична свобода и неприкосновеност; правото да не може да бъдеш задържан, подлаган на оглед, обиск или на друго посегателство върху личната му неприкосновеност освен при условията и по реда, определени със закон; лична неприкосновеност и неприкосновеност на жилището; правото да не бъдеш следен, подслушван и записван без изрично съгласие; право да избираш местоживеенето си и да се придвижваш свободно и др. Бихте ли приели да се откажете от някои правата си, за да можете да запазите дома си в собствената си страна? Защо да или защо не?“
Какво е бежанец?
Напишете думата „бежанец“ на дъската или на голям лист хартия. Помолете учениците да поразсъждават за думи, изрази или образи, за които се сещат, щом като чуят тази дума, и да ги запишат. Отговорите може да се отнасят до конкретни ситуации като война, както и по-абстрактни понятия като страх. Опитайте се да съберете най-малко 10-15 думи/израза.
Раздайте Приложение № 1: Насоки за гледане и проучване и прегледайте инструкциите.
Покажете видеото „Свят в криза“. Докато гледат видеото, учениците могат да си водят записки в Насоките за гледане.
Поканете да споделят какво са научили и разбрали от видеото. Прочетете им Приложение № 3. Поканете ги да включат записаното в Част І на Насоките за гледане (Приложение № 1).
Какво е да си бежанец?
Помолете учениците да си спомнят ситуации, когато са се чувствали не на място, например, когато са били нов ученик в класа. Обсъдете какво е усещането, когато се намираш на непознато място с хора, които не познаваш.
Покажете видеоклип за положението в бежанските лагери.
Раздайте LEGO постера „Какво е да си бежанец“ (Приложение № 4)
Нека учениците да коментират текста и клиповете и да споделят чувствата, които те пораждат у тях.
Кой може и трябва да закриля бежанците?
Попитайте: „Кой носи отговорност за защитата на правата на бежанците?“ Обсъдете с учениците какво е отношението им към бежанците. Поканете ги да коментират записаното в Част ІІ на Насоките за гледане (Приложение № 1).
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X