Учениците ще се запознаят с различните видове ресурси и ще бъдат насърчени да помислят и предложат как да се използват ресурсите, с които разполагат, за да се решат потребности/проблеми в общността, училището, квартала или обществото.
Започнете часа със следната сентенция: „Много по-лесно можете да откриете средства в основата на дарение. Много по-трудно да откриете време или умения, които са в основата на дарението.“ Помолете учениците да идентифицират нещо (време или умения), което могат да предложат или дарят на някой друг.
Попитайте учениците дали знаят какво е ресурс и какви ресурси познават. Обособете четири вида ресурси и дайте примери за всеки вид: човешки, материални (чинове, столове, тетрадки, дрехи и др.), нематериални (умения, време, знания и др.), финансови.
Нарисувайте на дъската три колонки, като едната надпишете с „Време“, втората с „Умения“, а третата със „Средства“. Помолете учениците да ви дават примери и напишете нещата, посочени от учениците в съответната колонка. Посочете колкото се може повече неща.
Кажете на учениците, че сега след като сте установили какво е нашето време, умения и средства, ще поработите върху това, да изготвите списък с потребностите/проблемите с общността, които според вас като клас са важни за решаване.
Разделете учениците на три групи. Първата ще работи върху училищната общност, втората върху квартала, третата върху обществото. Помолете всяка група да помисли и да напише какви са потребностите/проблемите на всяка от тези общности, време/умения и средства с които разполага, както и ако знаят и могат да намерят организации, които биха могли да посрещнат тези потребности и да участват в тяхното решаване. Поставете условието, че след малко време ще дадете възможност по трима души от група да се преместят в друга група, ако имат желание. След още малко време предложете размяната. Така всеки ще има възможност да участва в различна дискусия и да даде своя принос.
Дайте възможност на всяка група да представи работата си и дискутирайте, ако някой би искал да добави нещо или да зададе въпрос.
Дайте за домашно задание на учениците да поговорят със семействата си за потребностите, които са идентифицирали, и да помислят заедно за възможни решения и ресурси, както и имена на организации, които биха работили за решаването им (например настоятелството на училището, етажната собственост в блока и други в зависимост какво има в региона ви).
На следващото занятие дайте възможност на учениците да споделят какво са обсъдили със семействата си.
Направете списък с имената на организациите, които излязат. Ако не са посочени достатъчен брой, можете да допринесете с примери, за да стане по-пълен списъкът. Обърнете внимание на неправителствените организации (НПО). Обяснете на децата, че НПО е организация с нестопанска цел, чиито приходи не се ползват в полза на или за личната облага на което и да е било лице с участие в организацията, а се инвестират за целите на организацията или каузата, за която тя работи.
Дайте задача на учениците да направят проучване на неправителствените организации, които са излезли в списъка. Можете да направите това като индивидуална задача, а може и да разделите децата на групи и да им зададете групово задание. Учениците могат да използват интернет в залата или да са направили това предварително като част от домашното (преценката е ваша на база на това как върви дискусията и дали не сте правили вече уроци, в които част от концепциите са обсъждани).
Оставете време за представяне на работата на учениците.
Напишете на дъската определението за филантропия/дарителство: „Даряване или споделяне на време, умения или ценни принадлежности и предприемане на действия в името на общото благо“. Попитайте учениците как според тях би се усетил духът на филантропията в училище. Как според тях училището би могло да бъде по-добро за всички, ако филантропията е част от училищната култура? Как насърчаването на гражданското общество чрез общи, споделени действия би довело до една просперираща общност?
Направете следното изказване и дайте възможност на учениците да поспорят „за” и „против” това съждение: „Училището е едно общество, което изисква от всеки свой член да поеме отговорност за неговото развитие, посредством филантропията.”
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X