Учениците ще изследват ситуации, породени от природни бедствия, и ще дават примери на помощта, оказана в опит да се помогне на пострадалото население, изследвайки ролята на различните сектори в посрещането на потребностите. Учениците могат да участват в кампания по набирането на вещи и ще научат за организации, за които те могат да допринесат чрез даряване на средства, време или умения. Ключов въпрос: Как можем най-добре да помогнем на хората, които са пострадали при природно бедствие?
Преди учениците да влязат в класната стая, преместете всички чинове/маси покрай стените, за да има голямо открито пространство
Щом като учениците влязат в стаята, им дайте следната инструкция: Вашият чин е вашият дом в тази класна стая и вече не разполагате с него. Освен това трябва да се откажете от личните си вещи (раници, листове хартия, молив и т.н.), като ги поставите на чиновете/масите в края на стаята. Моля, погледнете към дъската за допълнителни насоки.
Напишете на дъската: Извадете си лист хартия и молив и напишете съчинение за това да си бездомен.
Учениците ще разберат, че не могат да изпълнят заданието и съответно ще настъпи пълен хаос в класната стая. Някои ще седнат на пода, други ще се оплакват, някои ще откажат да правят каквото и да е. Тези реакции се очакват. Оставете ги няколко минути, за да могат да започнат да реагират по-спокойно и правилно
Помолете децата да седнат на пода и да обсъдят дейността, като задавате следните въпроси за дискусия:
Кой ще ви помогне в това?
Кажете на учениците, че след природно бедствие (като например наводнение, ураган или земетресение) много хора и организации искат да помогнат на засегнатите хора, претърпели загуба на дома, близките си и/или други ресурси. Попитайте учениците какви потребности могат да имат хората, след като преживеят бедствие (отговорите могат да включват: подслон, храна, дрехи, вода, начин да се свържат с близките си, медицинска помощ и др.).
Направете кратък преглед на различните сектори от икономиката в България: стопански, нестопански, държавен и семейството (макар семейството да не е официално разглеждан като сектор, е важно децата да привидят важността от него в дадена ситуация и затова, то присъства тук). Всички сектори имат своя принос при бедствия
Показва се думата „филантропия/дарителство“ и се дава определение на думата като споделяне на време, умения и средства и извършване на действия за общото благо. Обсъдете конкретни идеи за това как различните сектори могат да споделят време с пострадалите от природно бедствие (доброволчество и набиране на средства), какви средства могат да споделят (пари, храна, дрехи, одеяла) и какви умения могат да бъдат ценни (инженери, лекари, строители)
Опитайте се в дискусията да насочите децата към извода, че е необходимо и четирите сектора да работят заедно, за да посрещнат последиците от бедствията. Президентът може да излезе с публично обръщение; премиерът също прави обръщение каква извънредна помощ правителството ще окаже; президентът и медиите ще се обърнат с призив за помощ. Обсъдете как всичко това е свързано с филантропията. По какъв начин отделните лица и институции се включват, за да оказват помощ и защо?
Различни нестопански организации активно ще действат в района на бедствието. Обсъдете какви ресурси и средства предлагат те. Откъде идват техните пари за такава дейност?
Стопанските организации ще допринесат с пари и други ресурси. Каква е възможната мотивация за тях да даряват?
Задайте на учениците въпроса дали си мислят, че могат да окажат помощ и по какъв начин. Как биха могли да мобилизират силата, щедростта и лидерството на младите хора в класа/училището/общността им в отговор на евентуално природно бедствие?
Задайте на учениците задачата да съберат информация за нестопанските организации, които имат хуманитарен профил и се занимават с природни бедствия. Насърчете ги да се обърнат към местни организации. Можете да поканите за следващия час представител, който да разкаже на децата неща, свързани с практиката и със стъпките, които се предприемат при бедствия.
Прожектирайте на стената или раздайте на децата Приложение 3. Използвайте предложената схема, за да обсъдите различните поводи за тревога при бедствие. Помолете учениците да помислят и предложат възможните нужди и проблеми, свързани с всеки елемент от схемата.
Поканете представителя на НПО с хуманитарен профил, която работи с пострадали при бедствие. Помолете го да разкаже конкретния опит, потребности и стъпки при ситуация. Учениците да се свържат с НПО, за да се открият конкретните потребности, да си набележат цел и да са сигурни, че проектът отговарят на действителната нужда.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X