Учениците изследват въпроса за образованието като право, до което не всеки има достъп. Планират и изпълнят доброволчески проект, за да помогнат повече хора да имат достъп до образование. Продължителност: две занятия от 40 минути
Дискутирайте връзката от интернет с правата на децата – https://www.youtube.com/watch?v=GDi7oUui-dw
Задайте въпроса – Какво значи право, какво – привилегия и какво доброволческа инициатива.
Представете с помощта на проектора или на флипчарт въпроси на дъската – на какво децата имат право?
Дайте време на учениците да помислят по тези въпросите. След това ги оставете да се обърнат към партньора си и да обсъдят с него/нея един или повече от въпросите за пет минути.
Оставете всички участници да си прехвърлят топка или друг мек предмет от ученик на ученик. Когато ученикът хване топката, той/тя споделя какво мисли по един от въпросите:
По какъв начин светът ще бъде по-добро място, ако всеки може да ходи на училище?
Споделете с учениците факти, свързани с образованието – например: В повечето страни има закони, които изискват децата да посещават училище за определен брой години. Някои страни (Германия и Аржентина) настояват децата да ходят на училище поне 13 год В България образованието е задължително до 16 годишна възраст. Има и страни, в които не се изисква по закон децата да ходят на училище (страни в Африка и Азия). Обсъдете какво мислят учениците за това образованието да бъде задължително по закон, колко години според тях следва да се изискват и защо. Попитайте ги дали светът ще бъде по-добро място, ако всеки ходи на училище. Обсъдете защо да или защо не. Разгледайте и коментирайте приложение 1 – може и тук, може в подходящ контекст в Урок № 2
Обсъдете следния цитат: „От тези, на които е дадено много, много се и очаква.“ -думи на Бил Гейтс – един от най-големите дарители в световен мащаб – основател на фондация „Бил и Мелинда Гейтс”. Попитайте учениците: „Ако образованието е право (не привилегия), отговорни ли са хората, които са имали възможност да ходят в добро училище, да помогнат на онези, които не са?“ Обсъдете какво означава отговорността за учениците в този контекст. Насочете учениците да осъзнаят, че могат да направят нещо, даже и да не могат да разрешат проблема, едно малко действие е по-добре от нищо.
Кажете на учениците, че някои деца не се научават да четат (даже и да имат достъп до училище), защото няма книги. Че това е възможно не само по света – в развиващи се страни, но и тук в България. По желание – разкажете за фондация „Подарете книга” – линка е в библиографията , която предоставя дарени книги на деца, които са от домове и често не могат да четат. Тази организация с нестопанска цел съществува, за да помага на деца от домовете да развият любов към книгата и да си намерят приятели. Често пъти хората – доброволци на фондацията не просто даряват книги, но ходят и лично носят тези книги в домовете и стават ментори и приятели на децата.
Кажете на децата, че всички печелят от това повече хора по света да са образовани, защото когато се образовани, хората по-лесно си намират работа, печелят повече, няма толкова голяма безработица, живеят по-добре и се хранят и грижат за себе си по-добре – вследствие на това са по-здрави и по-внимателни към другите.
Попитайте учениците дали знаят за други страни, които страдат от бедност и липса на образование. Намерете тези места на картата.
Кажете на учениците, че те имат възможността да споделят времето или средствата си (като например използвани книги в добро състояние) с други деца, за да могат тези деца да ходят на училище и да се научат да четат. Попитайте учениците: „Защо бихте искали да помогнете на други деца да четат?“. Обсъдете отговорите. Запишете ги на дъската/флипчарта
Гледайте видеото от радио Бинар за дейността на фондация „Подарете книга” – https://www.youtube.com/watch?v=Crfs8Z2o4uI
Обсъдете какво прави тази фондация за да помага на децата и как именно?
Помолете учениците да помислят и предлагат идеи за нещата, които могат да направят, за да помогнат на децата по света или в България да се научат да четат. (Свържете се с фондация „Подарете книга” или местна организация – дневен център за деца, читалище и т.н, за да научите от каква помощ се нуждае.)
Обсъдете отговорите на учениците и направете план. Възможна идея за доброволческа инициатива може да бъде всеки ученик да донесе една или повече книжки в добро състояние. На избраната дата учениците ще участват в литературна среща с четене, на която ще прочетат част/глава/любим цитат донесените книги и ще ги опаковат и приготвят за организация, която ще ги даде на деца, нуждаещи се от книги или директно на нуждаещи се деца. Учениците могат да включат бележка, писмо, или рисунка в книгата(ите), които даряват, за да звучи по-лично.
Забележка – възможни организации са и такива, които работят с деца в риск, приюти, центрове за настаняване от семеен тип и т.н. – консултирайте се с НМД – линк в библиографията.
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X