Този урок е създаден съвместно с Фондация „Живот със Синдром на Даун” от Варна и цели да помогне учениците да осъзнаят, че това да си различен, не те прави по-малко достоен и с по-малко права в обществото. Занятието ще запознае учениците със Синдром на Даун и ще покаже различието през възможностите на хората с тази диагноза. Урокът провокира толерантност и вяра, че когато определени хора попадат в определена група или категория, не би трябвало да се поставят под общ знаменател, защото всеки има различен потенциал, способности и таланти. Продължителност: Едно занятие от 40 минути с подготвителна работа у дома и възможност за изнесени дейности
Преди този урок дайте задача на учениците да намерят сами информация в интернет (въпреки че тя ще е различна – стара и актуална). Така ще се получи дискусия, защото всеки ще даде различна гледна точка според прочетеното. В дискусията ще има разминавания и ще се разбере и основният проблем, който се корени в мисленето и общественото мнение и нагласи за Синдрома на Даун – остарялата, стряскаща информация за Синдром на Даун, липсата на актуална информация за реалните възможности и преодоляването на много проблеми в днешно време с развитието на медицината и навлизането на ранната интервенция.
Дайте на ученицита копие от Приложение 1 – картинка на чорап и ги помолете да оцветят чорапите по тяхно желание и усмотрение. Важно е да дойдат с предварително оцветените чорапи.
Помолете учениците да споделят какво са научили за Синдром на Даун, докато са събирали самостоятелно информация у дома. Насърчете някой да разкаже лична история от общуване с дете или възрастен с тази диагноза, ако има такъв опит. Обобщете с конкретни и обективни факти. Посочете надежден източник.
Помолете учениците да извадят предварително оцветените чорапи и ги съберете на дъската, така че всички да могат да ги видят. Помолете ги да се доближат и да разгледат палитрата от шарени чорапи. Направете връзката между шарените чорапи и инициативата по повод 21 март – Международният ден на хората със Синдром на Даун. Какво са намерили за нея? Стартирайте кратка дискусия за това как всеки чорап е различен и как всеки човек е индивидуален и различен. Един е облечен спортно, друг по-елегантно, един е с бяла блуза, друг е с жълта, трети с червена, четвърти със зелена. Някои момичета са с панталони, други предпочитат рокли. Едни са с прави коси, други с къдрави. Някои имат кафяви очи, другите сини, трети зелени. Нека да разгледат и чорапите, които са оцветили – те са различни и няма един с един, които да съвпадат. Защото всеки има свое виждане, идея, талант, възможности, предпочитания. Каква е целта на това упражнение? Да покажем, че светът е шарен и различен и въпреки различията не означава, че чорапите на единия ученик са по-хубави от оцветените чорапи на другия. И това, че някои момичета са с рокли, не означава, че са по-красиви от тези, които са с панталони, защото на един му отива едно, на друг друго. Един се чувства по-добре в жълто и излъчва това, а друг е с черна блуза и се чувства също добре. Различно не означава лошо. И това, че ние не носим червен цвят и нямаме прическата на съученика ни, не означава, че не трябва да го приемаме. Това, че един е по-добър по математика, а друг по биология, трети по история означава, че всеки има различен талант и различни интереси, а не че единия е по-глупав от другия. Какви възможности са видели и научили, че имат хората със Синдром на Даун? Намерили ли са някакъв интересен опит във виртуалното пространство, който ги е впечатлил? Обсъдете с учениците, какви са предпоставките за интеграцията на хората с различни увреждания (и конкретно със Синдром на Даун) в обществото. Какво могат да направят различните сектори в обществото, за да подкрепят както хората със Синдром на Даун, така и техните родители и семейства?
Дайте задача на учениците да проучат на територията на града или съседни населени места дали има организации, които работят с деца и възрастни с увреждания. Ако има такива социални услуги, планирайте ден за общуване и забавления с децата или младежите. Нека учениците да структурират процеса като проект, който включва:
В края на часа, предложете на децата да подредите чорапите и да се снимате заедно и да изпратите снимката на лично съобщение във фейсбук страницата на: Живот със Синдром на Даун. Така биха могли да провокират същата инициатива в интернет пространството с други училища.
Опитайте да направите с децата рефлексия в края на часа и да обсъдите с тях:
© Всички права запазени 2024 @ Learningtogive.bg
Програмиране: We Work With You
Дизайн: Studio X